Jag som VEGAN

Jag är så sjukt jävla arg och ledsen på en stor del av världens befolkning just nu. Jag började skolan kl 9 idag och har media hela dagen. Det betyder att vi håller på med en tidning som vi ska publicera inom en snar framtid. i alla fall så skriver jag om några av mina favorit ämnen, veganism och secondhand. Men varje gång jag skriver om veganism så börjar en liten låga brinna inom mig och medan jag läser och skriver så brinner den lågan upp och jag blir så arg och besviken då jag inser än en gång vilken sjuk värld vi lever i. Jag tänker på hur denna situationen, situationen där djur föds i fabriker för att sedan slaktas och bli mat till människorna, är så sjuk och vidrig.
Många tycker säkert att jag överdriver och att "vi har ju alltid ätit kött", jo vi människor har väll ätit kött en lång tid men inte på det viset vi gör idag. Vi odlar grödor till djur som tillbringar sina liv i hemska förhållanden, grödor som kunde ha mättat en större mängd av jordensbefolkning istället för att gå till djuruppfödningens sjuka industri, för att sedan bli brutalt mördade, "Vadå brutalt mördade? De blir ju humant slaktade". Vadå humant slaktade, vad är det? Ett mord är ett mord, det spelar ingen roll om en människa dödar en hund, en gris eller en människa. Det är inte okej. Dock kan jag väll anse att om en björn försöker äta upp dig i skogen och dödar hen i självförsvar så kan jag tycka att okej du gjorde allt för att överleva, men det hör ju egentligen inte hit.
 
Sedan jag blev Vegan får jag ofta hör komentarer som:
"Men om inte du äter kött.. Då tänker jag äta din del också!".. Okej, det känns ju väldigt onödigt och bajsigt av dig din trögfattade människa.
"Jag skulle aldrig klara mig utan kött".. Jo det skulle du så sluta bara, det är bara själviskt av dig.
"Alltså det spelar ju ingen roll vad lilla jag gör för det kommer ändå inte förändra något".. Sååå.. vi ska sluta göra saker för en bättre värld, e det de du säger?

Det känns väldigt irriterande att få dessa komentarer och jag är ca en droppe ifrån att rinna över och skälla ut nästa person som säger något negativt om veganism. Bara så ni vet.
 
Djurrättsalliansen, en djurrättsorganisation som kämpar för en värld utan djurförtryck. De har under två års tid besökt hundra svenska grisfarmer för att visa hur ett liv som gris ser ut i Sverige idag. (Vist är det konstigt att det kan finnas hundra grisfarmar i Sverige men vi ser nästan aldrig några grisar?)
"3 000 000 grisar slaktas varje år i Sverige" skriver djurrättsalliansen här. 
Helt ärligt så mår jag illa av tanken på att så många djur dör helt i onödan, för jag klarar mig ju jätte bra på en kost helt fri från djurprodukter!
 
Nedan kan ni se en film som djurrättsalliansen skapat. Det är bilder och filmer från de hundra grisfarmerna de besökte under två år. Det är även information om grisarna lever utöver det vi får se i filmen. Aktivisterna som filmat detta berättar även lite hur de upplevde besöken.  Kolla.
 
 
 
Men för att ni ska få lite mer koll på vad veganism är och hur en vegan lever och äter är det bara att fråga på och om någon tänker annorlunda får ni gärna berätta hur ni tänker. Och alla mina recept är helt veganska! Och super goda!

Kommentarer
johanna säger:

fin blogg :)

2013-10-12 | 15:05:05
Bloggadress: http://jjohannabertils.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback